ایده در استارتاپها

اول از همه یک سرچی کنیم ببینیم گوگل  تعریف ایده چی میاره  جامع ترینش این بود : ایده، فعالیت ذهنی به منظور حل مسأله که قابلیت تبدیل شدن به محصول، خدمات و یا فرایند جدید را دارد و اغلب شامل ویژگی‌های جدید، خلاقانه و مبتنی بر حل مسأله (با ارزش) است.

ایده در واقع برای حل یک مشکل در ذهن جرقه میزنه با تصویر سازی  شکل میگیره و با طراحی محصول (فیزیکی یا خدماتی و یا یک روش  ) عملیاتی می شود.

استارتاپها(استارت اپ به معنی ایجاد یک کسب و کار جدید) در واقع با همین ایده ها شکل می گیرند یادمه مقاله ای در باره استارتاپهای موفق می خوندم یکی  از آنها طراحی جورابهای تبلیغاتی بود و اون یکی  یک سامانه صدور آنلاین بیمه و یا   یک فروشگاه آنلاین محصولات سنتی ، ایده میتونه هر چیز خلاقانه که شما به هدفتون برسونه باشه ولی باید خیلی حواستون جمع کنید که هر ایده ای روش سرمایه گذاری نکنید چرا ؟ چون ما انسانها با محدویت زمان و انرژی  مواجه هستیم بعضی از ایده ها فقط در این زمان هستند که مورد استقبال قرار می گیرند و ممکنه سالها بعد یک ایده سوخته به شمار بیایند.

قبل از این که ایده پیاده سازی بشه حداقل باید به چند سوال پاسخ بدیم  :

  • مشتریان این ایده چه کسانی هستند
  • آیا کسی بابت این ایده یا طرح حاضر است پولی پرداخت کند
  • آیا این ایده مشکلی را آسان و یا حل  میکند
  • چطور باید آن را تبلیغ کرد

داده هایی که از سوالات حقیقی کسب می کنید بهترین نقشه راه برای پیاده سازی استارتاپ شماست مثلا اگر ایده شما در مورد راه اندازی یک اپ است باید حتما بدانید در میان مشتریان شما چند نفر روزانه از اپ  برای کارهایشان استفاده می کنند و یا محتویاتی که در اپ شما باید قرارگیرد کدام طیف را جذب می کند  پیدا کردن همین سوالات نیز خود یک چالش بسیار بزرگی است که قبل از طرح آن باید از مشاور و یا به نظرم بزرگترین استاد این زمان گوگل کمک بگیرید کافیست یک سرچ ساده بزنید و کلی اطلاعات در مورد “طرح سوال قبل از پیاده سازی ایده” و یا خود ایده تان بگیرید بعد از آن  مهمترین کار شناسایی مشتریان است

سعی کنید مشتریان خود را شناسایی کنید  مشتریان وظیفه طرح کردن مشکلات را دارند و ایده پرداز وظیفه حل آن را و اگر قرار است ایده ای با موفقیت روبرو شود فقط کافیست این مشتریان  واقعی شناسایی شوند و نظرات آنها در الویت قرارگیرند .

هیچ وقت این گفته راب فیتزپارتریک (نویسنده کتاب تست مامان)  از یاد نبرید : حتی اگر یک روز هم زودتر متوجه شویم که ایده‌مان به درد نمی‌خورد و بازار از آن استقبال نمی‌کند، به اندازه‌ی همان یک روز برنده هستیم.

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *