تکنولوژی در چند دهه اخیر دگرگونی شدیدی را تجربه کرده است. وب سایت ها و اپلیکیشن ها نیز پیچیده تر شدند و به نوعی تکامل پیدا کرده اند. رقابت در موفقیت یک وب سایت با وجود پیشرفت تکنولوژی، تنها نیازمند یک مدیریت درست و هدفمند برای جلب توجه کاربران است. تجربه کاربری (UX) کلید اصلی فتح قله موفقیت در این زمینه است. در بازاری که توجه و وفاداری تنها یک کاربر هم تفاوت ایجاد میکند، باید به User Experience به معنی بهبود تجربه کاربری توجه کرد. تجربه کاربری به معنی احساسی است که به شخص هنگام استفاده از یک سیستم مثل وب سایت یا اپلیکیشن دست میدهد.
همانطور که گفتیم در دنیای دیجیتال تنها افزایش تعداد بازدیدکنندههای سایت و بالا رفتن ترافیک آن کافی نیست. باید برای یک سایت مشتریان ثابت و وفادار بسازید. بهینه سازی نرخ تبدیل یا Conversion Rate Optimization و به اختصار CRO مجموعهای از راه ها و استراتژیهایی است که به شما در تبدیل بازدیدکننده به مشتری کمک میکند. اما چطور این اتفاق خواهد افتاد؟ باید بدانید که این مرحله بدون کمک گرفتن از افراد حرفه ای و متخصص امکانپذیر نیست. متخصصین طراحی سایت هستند که میتوانند نیاز دقیق کاربران را شناسایی کنند و آن را به طور دقیق در تک تک المان ها وبسایت بکار ببرند. در ادامه این مقاله به اهمیت تجربه کاربری (UX) در بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) می پردازیم. همراه ما باشید.
چرا تجربه کاربری برای یک وب سایت مهم است؟
تجربه کاربری به تفکر و احساسی گفته می شود که سبب می شود تا واکنشهای یک فرد هنگام تعامل با یک محصول، سیستم یا خدمات شکل بگیرد. البته که این تجربه همیشه مثبت نیست، اما به طور مستقیم بر تصمیمات و رفتارهای فرد تأثیر میگذارد. مثلا کاربری که خیلی راحت و بدون موانع بتواند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کند و یا خریدی انجام دهد، احتمال بیشتری دارد که در سایت شما باقی بماند و از آن استفاده کند و همینطور به دیگران آن را پیشنهاد دهد. بنابراین شما با یک تیر دو نشان میزنید. علاوه بر مشتریان راضی به صورت خودکار، برای شما تبلیغات نیز انجام میشود و به این ترتیب از هزینههایی که لازم است برای بازاریابی انجام دهید کاسته میشود.
رابطه بین دو مفهوم UX و CRO
پیش از این هم گفتیم که تجربه کاربری (UX) به احساسی گفته میشود که فرد زمان استفاده از یک سیستم یا خدمات داشته باشد و این حس واکنشهایی در پی داشته باشد. این احساس در نهایت وفاداری فرد را نسبت به سایت شما تعیین می کند. اما CRO مجموعه ای از کارهایی است جهت افزایش تعداد کاربرانی که یک اقدام مشخص را انجام میدهند مثل خرید، دانلود و .. . در ارتباط این دو باید گفت یک تجربه کاربری خوب، پیشنیاز CRO موفق است. این به این معنی که اگر کاربران از تجربه ای که در مورد محصول یا خدمات شما کسب کردند راضی نباشند، به احتمال زیاد اقدامات مورد نظر شما را در ادامه انجام نخواهند داد.
بنابر آنچه تا به حال گفتیم، CRO به بهبود UX کمک میکند. در سیآراو با تحلیل دادههای به دست آمده از حضور کاربران، میتوانیم عناصر طراحی وب سایت را که بیشترین تاثیر را بر رفتار کاربران داشته، شناسایی کرده و آنها را بهتر از قبل کنیم و در نهایت به افزایش درآمد و موفقیت در خدماتی که ارائه میدهیم برسیم. به عبارت ساده تر، UX به کاربران کمک میکند تا به خدمات مورد نظر خود برسند و CRO به شما به عنوان ارائه کننده خدمات سایت کمک میکند تا کاربران را به انجام اقدامات مورد نظر خود ترغیب کنید.
چگونه تجربه کاربری UX را برای بهبود CRO بهینه کنیم؟
براساس آمار و ارقام سایت ها ، حدود 94 درصد از کاربرانی که از یک وبسایت تجربه بدی کسب میکنند، آن سایت را ترک کرده و دیگر هرگز برنمیگردند. این آمار نشان میدهد که یک تجربه کاربری ضعیف چه ضررهای جبرانناپذیری برای شما می تواند داشته باشد. بنابراین آنچه باید ساخته شود یک تجربه کاربری خوب برای کاربران است. اما چطور این اتفاق بیافتد؟ در ادامه به تاثیر بخشهای مهم تجربه کاربری در بهبود CRO خواهیم پرداخت.
1. سادگی (Simplicity)
محصول و خدمات ارائه شده باید به سهولت در دسترس قرار گیرد. یعنی کاربران در نبود آن احساس نیاز کنند. شما باید تجربه ای بسازید که کاربر خدمات شما را بدون موانع و به سهولت تهیه کند. هرچقدر فرآیند استفاده از محصول و سرویس شما راحت تر باشد، کاربران راضی تر خواهند بود. کاهش مراحل اضافی و موانع، استفاده از فرمهای کوتاه و ساده و ایجاد قسمت های راهنمای سایت با ساختار منظم و واضح برای هدایت کاربران و … میتوانند به ساخت یک تجربه کاربری خوب کمک کنند.
2. کارایی ( Usability)
در یک تجربه کاربری، دسترسی و سرعت بارگذاری صفحات باید بالا باشد. اکثر کاربران تحمل معطلی را ندارند و پاسخگویی سریع به کاربران بخش مهمی از ساخت یک تجربه کاربری مناسب است که باید اجرا شود. طراحی باید به گونهای باشد که کاربران به راحتی بتوانند با آن کار کنند و اطلاعات و عملکردهای مختلف در سایت را جستجو کنند.
3. جذابیت ظاهری (Visual Appeal)
یک سایت با طراحی ساده و دلنشین بسیار موفق تر از یک سایت با رنگ های جیغ و ناهماهنگ عمل می کند. استفاده از رنگهایی که با هم هماهنگ باشند و حس خوبی را به کاربر منتقل کنند با محتواهای مفید که فونتهای خوانایی دارند و مخاطب با آن احساس راحتی میکند بسیار اهمیت دارد. نکته مهم دیگر این بخش استفاده از تصاویر و انیمیشن برای ایجاد تعامل با کاربر است. باید در این قسمت دقت بسیاری کنید تا نتیجه مطلوبی در کار حاصل شود.
4. سازگاری (Compatibility)
یک طراحی خوب باید بتواند در انواع وسیله های الکترونیکی از صفحه دسکتاپ تا گوشی موبایل وضوح مناسب و راحتی اجرا داشته باشد. راحتی و روانی اجرا در مرورگرهای مختلف که هرساله به تعداد آنها افزوده می شود باید درنظر گرفته شود و برای آینده در این مورد پیش بینی مناسب در واکنش گری و اجرا وجود داشته باشد.
5. شخصی سازی (Personalization)
بسیاری از سایت های به روز حالا بر اساس جستجوها و گشت و گذارهای سابق هر کاربر به ساخت محدوده مناسب با سلیقه کاربر می پردازند. دادههایی که هر کاربر به سایت می دهد باعث می شود تجربه کاربری هر فرد منحصربهفرد شود. تصور کنید وارد یک فروشگاه آنلاین شدید و محصولاتی که قبلاً مشابه آنها را جستجو کرده اید یا در سبد خرید شما بوده، به صورت خودکار برای شما پیشنهاد شود. این حرکت نوع شخصیسازی است که باعث میشود کاربر احساس کند که به آن اهمیت داده میشود. این کار باعث افزایش احتمال خرید کاربران می شود.
چطور با بهبود محتوا، CRO را بهینه کنیم؟
همانطور که پیش از این گفتیم CRO مجموعه ای از استراتژی هایی است که به شما در تبدیل بازدیدکننده به مشتری ثابت کمک می کند. از مهمترین بخش های جذب کننده کاربر، محتوای مطالب سایت شما است که باید قابل استناد و جذاب باشد. شما باید در طراحی و مدیریت یک سایت به نیازهای مخاطب توجه کرده و پاسخ مناسب آن را پیدا کنید. همینطور شما باید ایراداتی که برای مخاطبان مشکل بوجود می آورد را شناسایی کنید.
آنچه یک سایت را از نظر محتوا قوی میکند، شفافیت پیام رسانی محتوا است. شما باید طوری محتوا را در سایت بچینید که بلافاصله بازدیدکنندگان از مقصود شما خبردار شوند و برای فهمیدن نوع خدمات شما نیاز به بالا و پایین کردن سایت نداشته باشند. سعی کنید محتوا تنها در جهت ترغیب به خرید نباشد و مشتری از مزایای خدمات شما به طور کامل آگاه شود.
دعوت به اقدام (CTA) دیگر بخش مهم محتوا برای بهینه سازی CRO است و کلید موفقیت در بازاریابی است. دعوت به اقدام (Call to Action یا CTA) عبارتی است که مخاطب را به انجام یک کار خاص ترغیب میکند. یک CTA خوب باید واضح، جذاب و مرتبط با هدف سایت باشد.
مثالهایی از CTA:
- در فروشگاههای اینترنتی: “اضافه به سبد خرید”، “دریافت تخفیف”، “ثبت سفارش”.
- در وبلاگها: “بیشتر بخوانید”، “دانلود رایگان”.
- در فرمهای تماس: “ارسال فرم”، “دریافت مشاوره”، “رزرو وقت”.
تست A/B و بهینهسازی CRO
بررسی و آزمایش بخش جدانشدنی در هر پروژه برای اطمینان از اجرای درست تجربه کاربری به بهترین شکل ممکن است. تست A/B یکی از روشهای مؤثر برای مقایسه در این زمینه است. برای انجام یک تست A/B باید مشخص کنید که میخواهید کدام عنصر از صفحه را تغییر دهید و دو نسخه از صفحه را ایجاد کرده که تنها در یک متغیر با یکدیگر تفاوت داشته باشند. در مرحله بعد باید ترافیک سایت را به دو قسمت مساوی بین دو نسخه تقسیم کنید. بعد از زمان مشخصی که به سایت دادید، نتایج را بررسی کرده و نسخه بهتر را انتخاب کنید.
ابزارهای محبوب انجام تست A/B
برای انجام تست A/B، به ابزارهای تخصصی نیاز است. برخی از محبوبترین ابزارهای تست A/B شامل موارد زیر است:
- Google Optimize: ابزار قدرتمند گوگل برای تست A/B پیچیده روی وبسایت با ادغام گوگل آنالیتیکس و رابط کاربری نسبتاً ساده.
- Optimizely: توانایی تستهای چند متغیره و هدفگذاری شخصیسازی شده.
- VWO: توانایی تستهای چند متغیره و شخصیسازی شده با گزارشگیری پیشرفته.
- AB Tasty: رابط کاربری بصری پیشرفته و ویژگیهای پیشرفتهای مانند تستهای چند متغیره و هدفگذاری شخصیسازی
- Convert: توانایی تستهای چند متغیره و تستهای شخصیسازی شده با تحلیل دادهها.
اثر تحلیل داده در بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO)
تحلیل دادهها قلب تپندهی بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) است. بدون دادههای دقیق و تحلیل درست، هرگونه تلاشی محکوم به فنا است. با تحلیل درست داده ها و شناسایی نقاط ضعف و قوت عملکرد سایت، به بهبود آن فکر خواهید کرد. تحلیل دادهها همچنین شما را با سلیقه و خواست کاربران آشنا می کند تا بفهمید چه چیزی آنها را به خواست مورد نظر شما راغب میکند. با استفاده از دادههای به دست آمده، آزمایشهای A/B بیشتری انجام داده و تأثیر تغییرات را حس می کنید و به جای حدس و گمان، تصمیمات خود را بر اساس دادههای واقعی اعمال می کنید.
استفاده از سوشال پروف (Social Proof) در بهینه سازی CRO
سوشال پروف (Social Proof) به استفاده از تایید و نظر دیگران برای متقاعد کردن افراد به انجام یک کار خاص گفته می شود. این یک مفهوم روانشناسی است و میگوید انسانها تمایل دارند در شرایطی که مطمئن نیستند کارشان درست است یا نه از دیگران تبعیت کنند. به عبارت سادهتر، وقتی میبینیم افراد دیگری کاری را انجام میدهند، تمایل بیشتری داریم که همان کار را انجام دهیم. استفاده از این اصل در طراحی سایت به شما در جلب اعتماد مخاطب کمک زیادی میکند. با استفاده از جلب اعتماد هم، نرخ تبدیل وبسایت افزایش پیدا کرده و در پی آن فروش بالا می رود. برای اجرای اصل سوشال پروف می توانید از نمایش نظرات مثبت مشتریان درباره محصولات یا خدمات شما، استفاده از رتبهبندیها و نمایش تعداد مشتریان راضی استفاده کنید.
جمع بندی
تاثیر تجربه کاربری (UX) در بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) مثل ساختن یک خانه است. اگر تجربه کاربری نباشد، در و پنجرهای در خانه نخواهد بود. در واقع شما میتوانید بهترین محصولات و خدمات را داشته باشید، اما اگر کاربران نتوانند به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند، هیچ فایدهای ندارد. در کنار این بخش مهم باید در بهینهسازی نرخ تبدیل به استفاده از سوشال پروف (Social Proof) در بهینه سازی CRO، اثر تحلیل داده ها، انجام تست A/B، بهبود محتوا نیز توجه کرد تا با پیادهسازی این موارد وبسایت خود را به بهترین شکل درآورده و در نتیجه کاربران وفادار خود را افزایش دهید. کمک گرفتن از تیمهای متخصص و حرفه ای به شما این کمک را میکند که هنگام راه اندازی سایت خود بهترین تجربه کاربری را به کاربران خود ارائه دهید. تیم حرفهای آژانس دیجیتال مارکتینگ نیلا با ارائه خدمات طراحی سایت در رشت، کرمان، تهران و سراسر ایران به شما کمک میکند تجربهای جذاب از راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید.