چرا ساختار سایت شما مهم است؟

ساختن وب‌سایت با یک ساختار مشخص برای دیده شدن و قابل‌استفاده بودن آن ضروری است. بسیاری از سایتها از کمبود یک ساختار مناسب برای هدایت بازدیدکنندگان به اطلاعات موردنظر خود رنج میبرند. داشتن یک ساختار سایت مشخص و واضح منجر به درک بهتر سایت شما توسط گوگل میشود و بنابراین برای سئو سایت شما بسیار مهم است. اجازه دهید نگاهی دقیقتر به این موضوع داشته باشیم.

اهمیت ساختار سایت در جذب مشتری

ساختار وب‌سایت شما تأثیر قابل‌توجهی بر تجربه بازدیدکنندگان (UX) شما از سایتتان دارد. اگر بازدیدکنندگان نتوانند محصولات و اطلاعات موردنظر خود را پیدا کنند، احتمالاً به بازدیدکنندگان یا مشتریان دائم و وفادار تبدیل نمی‎شوند؛ به‌عبارت‌دیگر، شما باید بتوانید بازدیدکنندگان را به سمت اهداف خود هدایت کنید و برای این کار یک ساختار سایت خوب به شما کمک خواهد کرد. هدایت بازدیدکنندگان باید تا حد ممکن آسان باشد، شما باید پست‎ها و محصولات خود را دسته-بندی کنید و لینک بدهید تا بازدیدکنندگان را به صفحات هدف راهنمایی کنید. بازدیدکنندگان جدید باید بتوانند فوراً هدف شما از نوشتن مقاله را درک کنند.

اهمیت ساختار سایت در سئو

ساختار مناسب سایت شانس شما برای شناخته شدن توسط موتور جست‌وجوگر گوگل را افزایش داده و بدین ترتیب به شما در سئو و رنک گرفتن کمک میکند. سه دلیل عمده برای این امر وجود دارد.

  1. این موضوع به گوگل کمک میکند سایت را بشناسد. ساختار سایت شما، سرنخهای حیاتی در مورد جایی که با ارزشترین محتوای سایت شما در آن قرار دارد به گوگل میدهد. ساختار سایت به شما کمک میکند تا موتورهای جستجو درک کنند که سایت شما عمدتاً در مورد چه چیزی است و یا چه کالایی در آن به فروش میرسد. ساختار سایت مناسب و معقول همچنین موتورهای جستجو را قادر میسازد تا به‌سرعت محتوای خاصی را پیداکرده و بدان دسترسی داشته باشند؛ بنابراین ساختار خوب یک سایت در کل میتواند منجر به بالا رفتن رتبه سایت در گوگل شود.
  2. این موضوع باعث میشود از رقابت با خودتان بپرهیزید شما ممکن است در سایتتان پست‎های وبلاگی داشته باشید که کاملاً مشابه هم هستند. برای مثال اگر درباره SEO زیاد بنویسید، میتوانید پستهای متعددی در قسمت وبلاگ درباره ساختار سایت داشته باشید که هرکدام جنبه خاصی از موضوع را پوشش میدهد. درنتیجه، گوگل قادر نخواهد بود تشخیص دهد که کدام‌یک از این صفحات مهمتر هستند، بنابراین شما با محتوای خود با خودتان بر سر رتبه بالا در گوگل رقابت خواهید کرد. شما باید به گوگل اطلاع دهید که کدام صفحه مهمتر است. برای انجام این کار به یک ساختار سازمانی خوب و ساختار طبقه‌بندی‌شده نیاز دارید تا تمام این صفحات برای شما کار کنند نه در مقابل شما.
  3. این موضوع به شما در ایجاد تغییرات کمک میکند. برای مثال اگر شما یک سایت فروشگاهی دارید. احتمالاً محصولاتی که در فروشگاه خود به فروش میرسانید در طول زمان تکامل پیدا میکنند و به نسبت آن محتوایی که مینویسید نیز دچار تغییراتی میشود. در این مواقع احتمالاً ترجیح میدهید محتوای قبلی شما توسط گوگل به نمایش گذاشته نشود. در این حالت داشتن یک ساختار مناسب به شما این امکان را میدهد که به‌خوبی محتوای قدیمی خود را مدیریت کنید.

چگونه ساختار مناسب برای سایت ایجاد کنیم؟

برای درک این موضوع که چه نوع ساختاری برای سایت شما مناسب است و چگونه باید آن را ایجاد کرد، در ابتدا ویژگیهای ساختاری یک سایت ایده آل را توضیح میدهیم و پس‌ازآن مشخص میکنیم که چگونه میتوان به این ایده آلها رسید.

ساختار یک سایت ایده آل

یک سایت ایده آل با یک ساختار مناسب شبیه به هرمی است که از بخشهای زیر تشکیل‌شده باشد:

  • صفحه خانه
  • دسته‌بندی‌ها یا بخشها
  • زیرشاخه‎ها (برای سایتهای بزرگ)
  • صفحات و پستهای تکی

 

یک ساختار ایده آل سایت مانند یک هرم است. در بالا شما صفحه اصلی را پیدا خواهید کرد، در زیر آن بخش های اصلی خواهند
بود و بر روی زمین همه پست ها و صفحات شخصی موجود هستند.

در این هرم صفحه خانه باید در بالای هرم قرار داشته باشد. بعدازآن دسته‌بندی‌های سایت شما قرار دارند که شما باید همه محتوای سایت خود را در این دسته‌بندی‌ها قرار دهید. اگر سایت بزرگی دارید میتوانید دسته‌بندی‌های کوچک‌تری در یک شاخه پایینتر تدارک ببینید و تقسیمات کوچک‌تری داخل آن انجام دهید. در پایه هرم نیز پستها و صفحات تکی قرار دارند.

صفحه اصلی در سایت شما

در بالای هرم صفحه خانه قرار دارد. صفحه خانه سایت شما باید به‌عنوان یک مرکز ناوبری برای بازدیدکنندگان شما عمل کند. این بدان معنی است که در میان همه صفحات سایت باید مهم‌ترین صفحات خود را در صفحه خانه لینک دهید. به‌این‌ترتیب:

  • بازدیدکنندگان شما به‌احتمال بیشتری وارد صفحاتی میشوند که شما انتظار دارید بروند.
  • شما به گوگل نشان میدهید که این صفحات مهمتر هستند.

بااین‌حال مراقب باشید به صفحات بیش‌ازحدی از صفحه خانه خود پیوند ندهید، زیرا این امر موجب اختلال میشود و یک صفحه خانگی پر از اختلال، بازدیدکنندگان شما را به‌جای خاصی هدایت نمی‌کند.

راهبری Navigation

علاوه بر اینکه یک صفحه خانه به‌خوبی ساختاریافته برای سایت شما مهم است، ایجاد یک مسیر ناوبری دقیق در سایت شما نیز اهمیت دارد. ناوبری گسترده سایت شما متشکل از دو عنصر اصلی است: منو و breadcrumbs.

منو در سایت

اول، بیایید به منو نگاه کنیم. منوی وب‌سایت رایجترین کمک برای ناوبری در وب‌سایت شماست و شما باید بهترین استفاده را از آن داشته باشید. بازدیدکنندگان از منو برای پیدا کردن چیزها در وب‌سایت استفاده میکنند. منو به آنها کمک میکند که ساختار وب‌سایت شما را درک کنند. به همین دلیل است که همه دسته‌بندی‌های اصلی در سایت شما باید در منوی صفحه خانه شما قرار داشته باشند.

دقت داشته باشید که همیشه لازم نیست همه‌چیز را تنها در یک منو قرار دهید. اگر سایت بزرگی با تعداد زیادی دسته‌بندی دارید قرار دادن یک منو ممکن است وب‌سایت شما را مختل کند و منوی اصلی شما نمایشی ضعیف از سایت شما به بازدیدکنندگان بدهد؛ بنابراین توصیه میشود هرجایی که منطقی است و احساس نیاز میکنید نسبت به ایجاد یک منوی دوم اقدام کنید.

به‌عنوان‌مثال، eBay دارای یک منو در بالای صفحه است که منوی بالای نوار نامیده میشود و در آن اطلاعاتی در مورد پنل کاربری بازدیدکنندگان قرار داده است و در زیر آن منوی دیگری تحت عنوان منوی اصلی خود را قرار داده است که نشان‌دهنده دسته‌بندی محصولات موجود در فروشگاه است.

 

درنهایت، درست مانند صفحه خانه، نباید از لینکهای بیش‌ازحد در منوی استفاده کنید. چرا که این کار باعث کاهش ارزش آیتمهای موجود در منو ازنقطه‌نظر بهینه‌سازی توسط موتورهای جست‌وجوگر گوگل میشود.

نوار breadcrumbs

شما میتوانید آمار بازدید سایت خود را با افزودن نوارهای بیان‌کننده موقعیت کاربر و هدایت به مکانهای هدف با ایجاد لینک در این نوارها افزایش دهید. این نوارها را میتوان در زیر منوی اصلی و در بالای هر صفحه و یا پست قرار داد. نوارهای نشان‌دهنده موقعیت به کاربران کمک میکنند بدانند در چه موقعیتی در وب‌سایت شما قرا دارند و صفحه موردنظر آنها تحت عنوان چه دسته‌بندی در وب‌سایت شما قرارگرفته است. بدین ترتیب آنها قادر خواهند بود به موضوعات مشابه در دسته‌بندی مربوطه سریعتر دسترسی پیدا کنند.

طبقه ‎بندی‎ها Taxonomies

اصطلاح «طبقه‌بندی» اساساً یک اصطلاح فانتزی برای گروهی از چیزهاست. برای مثال صفحات وب‌سایتی که ویژگیهایی شبیه به هم دارند. با دسته‌بندی محتوای سایت خود در طبقه‌بندیهای مختلف این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم میکنید تا راحتتر به مجموعه اطلاعاتی که تمایل دارند دست یابند. برای مثال با قرار دادن مقالات مشابه در یک طبقه‌بندی خاص، کاربری که به این موضوعات علاقه بیشتری دارد سریعتر به مجموعه مقالات موردنیاز خود دسترسی پیدا میکند.
شما میتوانید محتوا را به روشهای مختلف طبقه‌بندی کنید. طبقه‌بندی‌های پیش‌فرض در وردپرس دسته‎ها و برچسب‎ها هستند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

دسته‎ ها

شما باید پستهای وبلاگ یا محصولات را در سایت خود به تعدادی از دسته‎ها تقسیم کنید. اگر این گروه‎ها بیش‌ازحد بزرگ باشند، باید این دسته ها را به زیرشاخه‌های مختلف تقسیم کنید تا همه‌چیز را دوباره مرتب کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر شما یک فروشگاه داشته باشید و در فروشگاهتان کفش به فروش میرسانید، میتوانید تصمیم بگیرید که این رده را به تعدادی زیرشاخه تقسیم کنید: برای مثال: چکمه‌ها، پاشنه‌بلندها و کفشهای ورزشی و اسپرت.

اضافه کردن این سلسله‌مراتب و طبقه‌بندی به صفحات شما به کاربر و گوگل کمک میکند تا هر صفحه‎ای که طراحی میکنید مشخص و تفکیک‌شده باشد. هنگام اجرای ساختار رده‌بندی خود، مطمئن شوید که دسته اصلی را به منوی خانه سایت اضافه کنید.

برچسب‎ها

ساختار سایت شما از افزودن تگها سود خواهد برد. تفاوت بین یک دسته و برچسب بیشتر مربوط به ساختار آنها است. برچسب‎ها سلسله‌مراتب ندارند. برچسبها فقط میگویند: «هی، این مقاله یا محصول دارای یک ویژگی خاص است که ممکن است برای یک بازدیدکننده جالب باشد.» فکر کنید این مورد شبیه به این است: دسته‌بندی‌ها شامل جدول محتویات وب‌سایت شما هستند و برچسب‎ها شاخص هستند. یک برچسب برای فروشگاه لباس آنلاین که در بالا ذکر شد میتواند یک نام تجاری باشد، برای مثال Timberland.

سعی نکنید تگهای بی‌شماری ایجاد کنید. بااین‌حال اگر یک برچسب منحصربه‌فرد جدید برای هر پست یا مقاله اضافه کنید، هیچ‌چیزی را ساختاری نمیکنید. اطمینان حاصل کنید که هر تگ حداقل دو بار استفاده شود و تگهای یک گروه مقالات مشخص در تمام مقالات آن گروه قرار داده شود.

برخی از قالب‎های وردپرس امکان ایجاد برچسب برای هر پست را ایجاد میکنند. اطمینان حاصل کنید که برچسب‎ها را درجایی قرار دهید که بازدیدکنندگان به آن دسترسی داشته باشند، ترجیحاً در پایین مقاله یا در نوار کناری. گوگل تنها کسی نیست که برچسبها را دوست دارد: آنها برای بازدیدکنندگان شما نیز مفیدند.

لینک دهی به محتوای سایت

ساختار سایت همه‌چیز در مورد گروه‌بندی و لینک دادن محتوا در سایت شما است. تابه‌حال، ما بیشتر بحث لینکهای طبقه‌بندی‌شده یا به‌اصطلاح: لینک در صفحه خانه سایت شما، در ناوبری و طبقه‌بندی‎ها را بیان کردیم. از سوی دیگر، پیوندهای متنی، پیوندهای داخلی در صفحات وب‌سایت که بازدیدکننده را به صفحات دیگر سایت شما هدایت میکنند، نیز برای سئو سایت مهم هستند.

پیوندهای متنی باعث میشوند شخص از صفحه‎ای که وارد آن شده است به صفحات دیگری در سایت شما هدایت شود؛ اما برای این کار به‌درستی اتفاق افتد شما نیاز دارید در هر صفحه پیوندهایی قرار دهید که باهم مرتبط باشند؛ یعنی صفحه مبدأ و مقصد هر دو دارای موضوع و یا محتوای مرتبط به هم باشند. این امر از دو جهت حائز اهمیت است. یکی اینکه معمولاً بازدیدکنندگان روی لینک‎های مرتبط باهم کلیک میکنند تا بتوانند مجموعه اطلاعات در حال بررسی را کامل کنند و دیگر اینکه گوگل با ابزارها و ربات‎های خود معمولاً به لینک‎های غیر مرتبط امتیاز منفی میدهد؛ و بالعکس لینک‎های مرتبط را شناسایی کرده و به آنها امتیاز مثبت میدهد و به‌این‌ترتیب شما میتوانید به رتبه‌بندی سایت خود بهبود ببخشید.

لینک دهی به مقالات و متنها

برای بخش وبلاگها باید به‌طور گسترده‎ای در موضوعاتی که مایلید رتبه دریافت کنید لینک دهی انجام دهید. به‌این‌ترتیب که برای مقالات اصلی و مهم سایت خود تعدادی مقاله فرعی و تکمیل‌کننده بنویسید و از آنها برای لینک دهی بین مقالات سایت استفاده کنید.

به‌طوری‌که درنهایت مقاله اصلی کاربران را به سمت مقالات فرعی هدایت کرده و مجدداً از سمت مقالات فرعی به مقالات اصلی بازگرداند. برای روشن شدن این امر میتوان مثالی مانند یک نقشه راهنما را در نظر گرفت. نقشه یک کشور متشکل از راههایی است که بین شهرهای کوچک و بزرگ قرار دارد. این راهها شهرهای کوچک را به شهرهای بزرگ متصل کرده و بالعکس. در واقع شهرها سنگ بنای شما هستند و راهها مسیرهای ارتباطی برای رسیدن به شهرها. در مقوله وب‌سایت نیز هدف اصلی شما و شهرهای شما مقالات اصلی هستند و مقالات فرعی حکم راههایی را دارند که به بازدیدکنندگان وب‌سایت شما کمک میکنند به مقالات اصلی دست یابند.

لینک دهی بین محتوای فروشگاهی

در صفحات فروشگاهی قاعدتاً شما محصولاتی دارید که هدف شما متقاعد کردن خریداران به خرید محصولات شما است؛ بنابراین دادن لینک به مطالب در صفحات فروشگاهی میتواند به دور شدن بازدیدکنندگان از صفحه محصول اصلی و درنتیجه پایین آمدن شانس خرید محصول شود. تنها لینکهایی که برای صفحات فروشگاهی قابل‌استفاده میباشند شامل موارد زیر است:

  • لینک ارجاع خریدار از دسته‌بندی محصولات به یک محصول خاص
  • لینک مقایسه بین محصولات
  • لینک خریداران پیشین محصول

صفحات فرود

صفحات فرود صفحاتی هستند که شما میخواهید مخاطبانتان هنگام جستجو برای کلمات کلیدی خاصی که برای آن بهینه‌شده‌اند آن را پیدا کنند. شما باید محتوای صفحات فرود خود را متفاوت از صفحات معمولی وب‌سایتتان برنامه‌ریزی کنید. در اینجا، ما دو نوع از صفحات فرود را موردبحث قرار میدهیم: صفحات
بنیادی و صفحات فرود محصول؛ اما پیش از پرداختن به آنها لازم است در مورد اهداف افراد از جست‌وجوهای اینترنتی صحبت کنیم زیرا شما باید بدانید که مخاطبان شما واقعا چه چیزی را دنبال می کنند.

اهداف افراد از جست‌وجوهای اینترنتی

هنگام ساخت ساختار سایت، باید درباره هدف افراد موردنظر فکر کنید. به‌این‌ترتیب که شما باید دریابید که مردم هنگام مراجعه به جست‌وجوگرهای اینترنتی چه میخواهند پیدا کنند و چه انتظاری دارند. آیا مردم به دنبال یک پاسخ به یک سؤال یا یک تعریف هستند؟ آیا آنها قبل از خرید محصولات را مقایسه میکنند؟ آیا برای خرید چیزی درست تصمیم گیری می‌کنند؟

پاسخ به این سؤالات اغلب در نوع درخواستی که ایجاد میکنند منعکس میشود. هنگامی‌که شما ایده‌ای از هدف موردنظر دارید، لازم است مطمئن شوید صفحه اصلی شما متناسب با هدف موردنظر مخاطبان شما برنامه‌ریزی‌شده است. صفحات میتوانند بیش از یک مورد جستجو را پاسخ دهند، اما برای مشاهده حداقل صفحات مهم شما نیاز به یک دید روشن دارید.

صفحات بنیادی

مقالات بنیادی مهم‌ترین مقالات اطلاع‌رسانی در وب‌سایت شما هستند. تمرکز آنها این است که بهترین و کاملترین اطلاعات مربوط به یک موضوع خاص را ارائه دهند و هدف اصلی آنها فروش محصولات نیست. با توجه به این تمرکز، ما معمولاً درباره وبلاگ‎ها در مورد محتوای بنیادی صحبت میکنیم. البته این بدان معنا نیست که صفحات بنیادی فقط میتوانند شامل پستهای بخش وبلاگ باشند. همه انواع وب‌سایتها دارای مقالات اساسی هستند! قاعده کلی این است که: اگر یک مقاله همه‌چیز را در مورد یک موضوع توضیح دهد، این یک مقاله بنیادی است.

صفحات فرود محصول

صفحات فرود محصول به‌طور قابل‌توجهی از مقالات بنیادی متفاوت هستند. صفحات بنیادی طولانی هستند، درحالی‌که صفحات فرود محصول نباید طولانی باشند.

به‌جای مقالات کامل، آنها باید متمرکز شوند. این صفحات فقط نیاز به نشان دادن آنچه بازدیدکنندگان شما باید بدانند تا برای خرید محصول متقاعد شوند را نشان میدهند. آنها نیازی به نگه‌داشتن تمام اطلاعات ندارند. شما قطعاً میخواهید با این صفحات نیز سایتتان را رتبه‌بندی کنید و این به آن معنی است که این صفحات نیز نیاز به محتوا دارند. محتوای این صفحات تنها به‌اندازه‌ای که گوگل بتواند مفهوم آن را درک کند کافی است و نیاز به به‌کارگیری متنهای طولانی نیست. بااین‌حال برای صفحات بنیادی باید محتوای طولانی‌تری نوشت. صفحات فرود محصول صرفاً باید روی دادن اطلاعات در مورد محصول تمرکز کند.

تنظیم ساختار سایت

تنظیم ساختار سایت و یا ساختاربندی مجدد سایت از جمله اولویتهای شما نیست. به‌خصوص زمانی که به‌صورت مرتب پست اضافه میکنید. بااین‌حال انجام آن در بازه‌های زمانی مختلف ضروری است؛ بنابراین تنظیم ساختار سایت میتواند در طولانی‌مدت تأثیر بسزایی در رتبه سئو شما داشته باشد.

ارزیابی منو سایت

هنگامی‌که هدف کسب‌وکار یا وب‌سایت شما تغییر میکند، منوی سایت شما نیز باید تغییر کند. زمانی که به این نتیجه رسیدید که باید منوی سایت خود را تغییر دهید، بهتر است یک فلوچارت رسم کرده و تغییرات مدنظر را در آن پیاده کنید. برای مثال ممکن است برخی منوها قدیمی باشند، اما نشان‌دهنده مقالات خوبی باشند شما به‌راحتی می‎توانید شاخه این مطالب را در منو تغییر دهید و آن را جایی قرار دهید که هنوز توسط گوگل و کاربران قابل‌دسترس باشد، اما جزو شاخه‎های اصلی نباشد.

در طبقه‌بندی خود تجدیدنظر کنید

ایجاد یک نمای کلی از دسته‌ها، زیرشاخه‌ها و محصولات یا پستهای شما نیز به شما کمک میکند تا طبقه‌بندی سایت خود را دوباره تنظیم کنید. این میتواند یک صفحه گسترده ساده باشد، اما شما میتوانید از ابزارهای بصری بیشتری مانند LucidChart یا MindNode نیز استفاده کنید.
آیا دسته‌بندی‌ها و زیرشاخه‌های سایت شما هنوز یک نمای منطقی از محصولات یا پستها و صفحات شما ارائه میدهند؟ با تجدیدنظر در مورد طبقه‌بندی‌ها ممکن است با این موضوع برخورد کنید که برخی شاخه‌ها نسبت به شاخه‌های دیگر سایت گسترده‌تر شده‌اند و یا برای برخی موضوعات خاص مطالب وبلاگ و پستهای بیشتری نوشته‌اید. عدم هماهنگی بین تعداد پستها در شاخه‌ها و زیرشاخه‌های مختلف سایت باعث از بین رفتن تعادل در هرم ساختار سایت شما میشود؛ بنابراین با تجدیدنظر در طبقه‌بندی‌های سایت همواره میتوانید اطمینان حاصل کنید که ساختار سایت شما حفظ شود.

مدیریت مطالب بی‌ارزش

برخی از مقالات قدیمی که فکر میکنید هنوز دارای ارزش هستند را به‌روزرسانی کنید و مجدداً منتشر کنید، دوباره آنها را مرتبط کنید. ممکن است در این مرحله با مقالاتی مواجه شوید که قدیمی بوده و بازدید کمی داشته‌اند و تصمیم بگیرید آنها را حذف کنید. اگر یک مقاله قدیمی است و بازدید کمی داشته است آن را حذف کنید.

آنچه در این مورد باید بدانید این است که شما هرگز نباید یک صفحه یا مقاله را حذف کنید. چرا که گوگل نمی‌تواند این موضوع را تشخیص دهد و بنابراین کاربر را به وب‌سایت شما منتقل کرده و صفحه ۴۰۴ را برای وی به نمایش میگذارد؛ که همان‌طور که میدانید این موضوع روی تجربه کاربری بازدیدکنندگان شما و رتبه سئو شما تأثیر مخرب و منفی میگذارد. در این مورد هوشمند باشید. شما باید به‌درستی URL صفحهای که حذف میکنید را ریدایرکت کنید، بنابراین کاربر (و Google) به صفحه دیگری که مرتبط با موضوع در حال پاک شدن است واردشده و بدین ترتیب سئوی شما آسیبی نمیبیند.

پرهیز از به‌کارگیری بیش‌ازحد یک کلمه کلیدی

زمانی که مقالات را برای کلمات کلیدی خاصی سئو میکنید باید توجه داشته باشید که استفاده از کلمات کلیدی مختلف و شبیه به هم میتواند سئو سایت شما را پایین آورد. هم‌چنین زمانی که مقالات مختلفی برای یک کلمه کلیدی مینویسید درواقع میزان رقابت با مقالات سایت خودتان را در گوگل افزایش داده و خودتان با خودتان رقابت میکنید. بهتر است مقالاتی که حول یک کلمه کلیدی نوشته‌شده‌اند را باهم ترکیب کرده و یا ریدایرکت کنید.